29 september 2014

Manitou transparant over dieselverbruik

Verreikerfabrikant Manitou geeft via een stikker op de verreiker aan hoe hoog het dieselverbruik is. Hiervoor heeft de fabrikant een standaard protocol ontwikkeld in samenwerking met het onafhankelijke Franse testinstituut UTAC.

 

Elke verreiker wordt daartoe getest volgens de UTAC EP-695 norm, waarna uit deze test concrete verbruikscijfers volgen. Bijvoorbeeld voor de nieuwe Manitou MLT 1040 gelden deze drie cijfers: 6,6 liter diesel per uur bij laden, 22,4 liter diesel per uur bij (zwaar) transport en een gemiddelde CO2-productie van 25,7 kilo per uur.
Manitou brengt deze cijfers naar buiten onder de naam ‘REDUCE Fuel Eco Program’ en wil hiermee transparantie geven over het verbruik.
De onafhankelijke UTAC-testnorm werd samen met Manitou ontwikkeld. Daartoe wordt doorloopt een verreiker meerdere keren een testprogramma dat bestaat uit 1 uur laden, 1 uur transportwerk, 1 uur tilwerk en 1 uur stationair draaien. Het doel is om van deze norm een internationale onafhankelijke norm te maken waaraan meerdere fabrikanten deelnemen. In die zin is deze EP-695-norm vergelijkbaar met de Powermix-testnorm bij trekkertesten en de CO2-uitstoot bij personenauto’s.
Overigens toont Manitou op andere stikkers aan wat de terugverdientijd is als je investeert in een nieuwe, zuinige verreiker. Deze cijfers zijn gebaseerd op de AP-695 norm waarbij een vergelijkbaar nieuwe en oud type Manitou met elkaar zijn vergeleken.

Eerste beelden Manitou MRT 3255

Nieuwe Manitou MRT 3255

Manitou MHT 14350S

Als wereldleider in ruwterrein machines en in de material handling, introduceert Manitou werelds grootste verreiker – de MHT 14350S
“Met een maximaal hefvermogen van 35 ton, is de Manitou MHT 14350S  s’werelds grootste verreiker op de markt.
De Manitou MHT 14350S is voorzien van een 7,2 liter van Mercedes-Benz motor en is zeer geschikt voor de groeiende zware industriële markt en, voor band assemblages, wielmotoren, etc. in de mijnbouwsector.